نوشته شده توسط : پارس اتیلن

چگونگی قبولی در مدارس تیزهوشان

برای طبقه‌بندی به عنوان تیزهوشان، اکثر دپارتمان‌های آموزشی از کودکان می‌خواهند که در آزمون استانداردی که توسط روانشناس انجام می‌شود، نمره هوشی بالای 130 داشته باشند.

با این حال، یک کودک را می توان به عنوان با استعداد خفیف با نمره (IQ) 115-129 طبقه بندی کرد.

کودکان با بهره هوشی بین 120 تا 135 بزرگترین گروه از کودکان با استعداد را تشکیل می دهند. این کودکان معمولاً در بین همسالان خود محبوب هستند، رهبری نشان می دهند و مشخصات اجتماعی و عاطفی خوبی دارند.

کودکانی که دارای ضریب هوشی بالای 145 یا بالاتر هستند، دارای استعدادهای بالایی از توانایی های شناختی پیشرفته، سرعت بالاتر در پردازش ذهنی و افزایش حساسیت و آگاهی نسبت به مسائل هستند.

این ممکن است آنها را از نظر اجتماعی و عاطفی بیشتر از همسالان خود در معرض خطر قرار دهد.

این کودکان بسیار باهوش ممکن است به تربیت و آموزش متفکرانه‌تر و مداخلات روان‌شناختی بیشتری نیاز داشته باشند تا از رشد بهینه و رفاه عاطفی آنها در طول تحصیلشان کمک کند.

کودکان تیزهوش پتانسیل بالایی دارند که در هر یک یا همه زمینه های زیر بسیار بالاتر از حد متوسط ​​است: فکری، خلاق، اجتماعی و جسمی. کودکان با استعداد مهارت هایی دارند که در یک یا چند زمینه بسیار بالاتر از حد متوسط ​​هستند.

باید به کودکان تیزهوش این فرصت داده شود تا از طریق یادگیری و تمرین به توانایی های بالقوه خود برای کسب استعدادها و مهارت ها پی ببرند.

کودکان تیزهوش نیازهای خاصی دارند و شناسایی زودهنگام در ارائه تجربیات یادگیری مناسب مهم است.

پیش‌بینی‌کننده‌های اولیه ضریب هوشی بالا می‌تواند شامل دستیابی زودتر به نقاط عطف رشد، به‌ویژه در گفتار و زبان، یادگیری خواندن قبل از شروع پیش‌دبستانی یا مدرسه و گزارش والدین خستگی ناشی از کنجکاوی مداوم، پرس و جو و پرسش از این کودکان در مورد محیطشان باشد.

ویژگی های کودکان تیزهوش

لیست زیر برخی از ویژگی هایی را که کودکان تیزهوش معمولا نشان می دهند نشان می دهد.

مهارت های شناختی

  • توانایی درک سریع مفاهیم جدید، بدون تلاش
  • طول توجه و تمرکز طولانی
  • حافظه استثنایی
  • دایره لغات گسترده
  • فرآیندهای فکری پیچیده
  • توانایی استدلال پیشرفته
  • بسیار کنجکاو
  • طیف گسترده ای از علایق
  • عشق به یادگیری
  • بسیار خلاقانه

مهارت های اجتماعی – عاطفی

  • تخیل زنده
  • بسیار خودآگاه
  • تمایل به کمال گرا بودن دارند
  • احساس قوی عدالت و انصاف
  • دوستی با بچه های بزرگتر را ترجیح می دهد.
  • نسبت به احساسات دیگران بسیار همدل است.
  • از نظر احساسی شدید
  • حس شوخ طبعی بالغ
  • به شدت از خود انتقادی است.

کودکان تیزهوش معمولاً از تفاوت های تحصیلی و عاطفی با همسالان خود آگاه هستند. این تفاوت‌ها می‌تواند «تناسب» را برای آنها دشوار کند و می‌تواند منجر به حسادت و رنجش همسالانشان شود.

برخی از کودکان تیزهوش می توانند مستعد آشفتگی و اضطراب درونی باشند، زیرا آنها به مسائل مربوط به عدالت اجتماعی (از جمله انصاف در کلاس درس) توجه دارند.

و ممکن است در مورد مسائل جاری جهانی نگران باشند. آنها همچنین ممکن است توسط کمال گرایی هدایت شوند.  

اگر کودکان تیزهوش به چالش کشیده نشوند و از نظر تحصیلی درگیر نباشند، ممکن است تکالیف مدرسه را خیلی آسان ببینند و خسته شوند.

در حالی که تکرار یادگیری می تواند برای بسیاری از کودکان مناسب باشد، کودکان با استعداد و با استعداد معمولاً نیاز به یک مفهوم دارند که فقط یک بار توضیح داده شود.

اگر آنها از نظر فکری و تحصیلی به چالش نکشند، این کودکان ممکن است از هم جدا شوند.

ایجاد عادات کاری ضعیف و رفتارهای چالش برانگیز، که می تواند در برابر دستیابی به پتانسیل واقعی خود با آنها مقابله کند. برخی از کودکان با استعداد ممکن است از مدرسه امتناع کنند زیرا یادگیری مکرر در کلاس درس را کند و خسته کننده می دانند.

مسائل رفتاری

کودکان تیزهوش ممکن است با مشکلاتی مانند:

  • بی حوصلگی
  • سطوح بالای اضطراب
  • مشکلات با همسالان، کار تیمی و روابط اجتماعی
  • افسردگی و کم کاری
  • امتناع از انجام کاری که تکراری است یا چالش برانگیز نیست.
  • انجام ندادن وظایف
  • عدم انطباق با قوانین یا هنجارها
  • به راحتی ناامید شدن
  • رئیس یا سلطه گر بودن
  • استعدادهای خود را برای هماهنگی با همسالان پنهان می کنند.
  • جدایی از مدرسه
  • عمل کردن، که ممکن است شامل پرخاشگری و رفتارهای قانون شکنی باشد.
  • اعتماد به نفس بیش از حد
  • نتایج تست ضعیف
  • بی سازمانی
  • دست خط ضعیف

کودکان تیزهوش با مشکلات یا اختلالات یادگیری

کودکان تیزهوش ممکن است مشکلات یا اختلالات یادگیری داشته باشند.

این می تواند منجر به نادیده گرفته شدن استعدادهای آنها شود زیرا توانایی های واقعی کودک توسط اختلال یادگیری پوشانده شده است و آنها با توانایی های متوسط ​​ظاهر می شوند.

اگر کودکان تیزهوش با مشکلات یا اختلالات یادگیری تشخیص داده نشوند یا تغییرات مناسبی در کار کلاسی در رابطه با مشکلات یادگیری و استعدادهایشان داده نشود، احتمالاً کودک سطوح بالاتری از ناامیدی و رفتارهای مشکل‌ساز از خود نشان خواهد داد.

احتیاط

معلمان باید مراقب آسیب پذیری های اجتماعی و عاطفی باشند که ممکن است با استعداد مرتبط باشد.

از آنجایی که کودکان تیزهوش اغلب سطوح بالایی از شدت هیجانی و خودآگاهی را تجربه می کنند، نظارت بر آنها از نظر علائم اضطراب یا افسردگی بسیار مهم است.

معلمان، والدین و سایر متخصصان ممکن است تشخیص علائم غم، افسردگی یا اضطراب را دشوار بدانند، زیرا این کودکان تمایل دارند علائم خود را با رفتارهای "طبیعی" بپوشانند.

راهکارهایی برای حمایت از کودک با استعداد و تیزهوش

کودک را «تیزهوش» خطاب نکنید. برچسب زدن به کودک توقعات بیش از حد و فشار بی مورد بر کودک وارد می کند و ممکن است باعث شود که او از همسالان خود منزوی شود.

برنامه های این کودکان را می توان «یادگیری گسترده» یا «برنامه غنی سازی» نامید تا «برنامه تیزهوش». برنامه های یادگیری گسترده باید به عنوان بخشی از برنامه درسی معمول مدرسه گنجانده شده و پذیرفته شوند.

عشق به یادگیری را ترویج دهید. یک کودک با استعداد و با استعداد ممکن است کاملاً متفاوت از همسالان خود احساس کند و بنابراین توانایی های خود را برای سازگاری و پذیرش همسالان پنهان می کند.

ارزش‌های کلاسی مانند عشق به یادگیری همراه با احترام، هماهنگی، صداقت و مسئولیت‌پذیری به القای مجموعه‌ای واضح از اصول راهنما در کودکان کمک می‌کند.

گنجاندن صریح فعالیت‌های کلاس درس پیرامون این ارزش‌ها برای گنجاندن معنای این مفاهیم می‌تواند مفید باشد. مراقب باشید تصور نکنید که یک کودک در همه زمینه ها استعداد یکسانی دارد و ناخواسته به آنها فشار وارد کنید تا در همه زمینه ها برتری پیدا کنند.

ممکن است کودک در یک زمینه مهارت‌های فوق‌العاده‌ای از خود نشان دهد و در حوزه‌ای دیگر مهارت‌های متوسط‌تری را نشان دهد. پیش بینی کنید که "استعداد" توسعه ناهمزمان ایجاد می کند و توسعه ناهمگون می تواند منجر به آسیب پذیری هایی مانند کمال گرایی و افزایش حساسیت شود.

برنامه درسی متمایز را با برنامه های غنی سازی و ترویجی که برای رفع نیازهای کودک طراحی شده است، اجرا کنید. برنامه درسی و برنامه ریزی مدرسه باید به گونه ای تنظیم شود که توانایی بالاتر کودک را برآورده کند.

برخی از راهبردهای آموزشی ممکن برای حمایت از پتانسیل تحصیلی قوی کودک عبارتند از:

  • فرصتی برای کار مستقل به تنهایی
  • زمان کار با همسالان همفکر، باهوش یا مسن تر است.
  • زمان کمتری برای تکرار و به طور کلی زمان کمتری برای تجدید نظر
  • افزایش تدارکات برای کاوش عمیق تر مفاهیم «تصویر بزرگ» و کاربرد آن در مسائل زندگی واقعی
  • چالش منظم از طریق وظایف غنی
  • واحدهای کار و درس های ساختار یافته فرصت هایی را برای جمع آوری اطلاعات عمیق ارائه می دهد.
  • فعالیت ها یا کارهایی که نیاز به مهارت های تفکر درجه بالاتری دارند.
  • مخاطبان واقعی که به ارائه صیقلی یافته ها یا درک جدید نیاز دارند.
  • برخی از آموزش های تسریع شده
  • فرصتی برای پیشبرد بر اساس نقاط قوت و علایق خاص
  • فرصتی برای کار کردن از طریق مهارت های اساسی و جنبه های مناسب برنامه درسی با سرعت بیشتری
  • نقاط ورودی متنوع در معرفی موضوعات جدید و برای درک مفهومی جدید و همچنین نقاط خروجی متنوع

برنامه ریزی برای قبولی در مدارس تیزهوشان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر دوست دارید بدانید چگونه در سمپاد قبول شوید؟

باید گفت که برنامه ریزی از کلیدی ترین نکات قبولی در آزمون سمپاد یا تیزهوشان است. شما باید بتوانید زمان آزمون را به گونه ای مدیریت کنید که به تمامی سوالات پاسخ دهید. موارد زیر را فراموش نکنید:

  • مدرسه ای که در آن تحصیل می کنید بسیار مهم است. اگر مدرسه شما سطح عملی بالایی داشته باشد، قبولی در آزمون تیزهوشان برای شما آسان تر می شود چرا که معلم بسیاری از نکات را سرکلاس مطرح می کند.
  • بهتر است یک برنامه ریزی کوتاه مدت یا هفتگی و یک برنامه ریزی بلندت مدت یا سالانه داشته باشید تا بر اساس آن، مطالعه کنید.
  • یادداشت برداری از نکات مهم در کلاس درس و در هنگام مطالعه به شما کمک می کند مطالب، بیشتر در ذهن شما بماند.
  • مرور درس های قبلی در یک زمان مقرر مثلا آخر هفته کمک می کند تا مطالب قبلی را فراموش نکنید.
  • از مشاوران و معلم های با تجربه خود برای برنامه ریزی و همینطور بهتر فهمیدن درس ها، کمک بگیرید.

پیشرو برای اولین بار در ایران با ارائه طرح کیف در مدرسه توانستیم گام به گام با آموزش نوین دنیا پیش رفته و کیفیت آموزش را ارتقا بخشیم و توانایی کودکانمان را در تمامی مهارت های زندگی مانند ایجاد تفکر واگرا و همگرا ، قدرت حل مسئله ، مسئولیت پذیری ،عزت نفس و توجه و تمرکز در آنان ایجاد نموده و در آموزش کامپیوتر و زبان انگلیسی که از مهارت های بسیار لازم فردای کودکانمان است همواره پیشگام بوده ایم.

تماس با ما

تلفن:

۷۷۷۰۲۴۳۱

۷۷۸۷۸۸۰۰

آدرس: تهران -تهرانپارس -بزرگراه رسالت – بین اتوبان باقری و خیابان رشید – پ ۲۰۲- مجتمع آموزشی پیشرو

منبع: https://pishroschool.ir/





:: برچسب‌ها: مزایای قبولی در مدارس تیزهوشان , مجتمع آموزشی پیشرو , برنامه ریزی برای قبولی در مدرسه تیزهوشان , رتبه قبولی در مدارس تیزهوشان , درصد های لازم برای قبولی در مدارس تیز هوشان , قبولی در آزمون تیزهوشان , شرایط قبولی در مدارس تیزهوشان ,
:: بازدید از این مطلب : 7
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 13 بهمن 1403 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: